3 gode råd til dig, der skal vælge IT-leverandør

Når du skal vælge leverandør til et it-projekt, er det vigtigt, at du vælger et bureau eller en freelancer, som lever op til jeres konkrete behov. Her får du en række forhold, du bør overveje, før du vælger it-leverandør.

Hvis du eller din virksomhed skal have udviklet et IT-projekt, er det vigtigt, at du vælger den rigtige samarbejdspartner. Har du ikke erfaring på området, kan du hurtigt blive overvældet af alt det, du skal have styr på, selvom opgaven lægges i hænderne på en ekstern samarbejdspartner.

Herunder følger derfor en række gode råd, som du kan benytte dig af, når du skal have udviklet et IT-projekt. Du behøver ikke at benytte alle rådene, men brug dem som en huskeliste over nogle af de ting, der kan være relevante at få styr på, før du påbegynder din søgen.

#1: Opstil klare retningslinjer fra start

Hvad er formålet med at outsource dit IT-projekt? Når du kender til formålet, får du nemmere ved at finde ud af, hvilke forventninger du har til projektet. Saml eventuelt ledelsen og udarbejd en forventningsafstemning, som blandt andet kommer ind på følgende punkter:

  • Hvorfor vil I outsource projektet?
  • Skal der være support inkluderet?
  • Er der tale om en enkeltstående opgave ellet et længere samarbejde?
  • Hvad er budgettet?
  • Hvordan forholder I jer, hvis budgettet overskrides?

Ovenstående er udelukkende et mindre udpluk af nogle af de ting, som du skal være opmærksomme på, når du udarbejder en liste over retningslinjer. Beslut jer desuden for, hvilke elementer I er låst fast på, samt hvilke der eventuelt kan ændres.

#2: Skal der være support?

Det er vigtigt, at det er muligt at få support, såfremt der opstår behov for øjeblikkelig hjælp i forbindelse med projektet. Derfor bør du afstemme med en eventuel samarbejdspartner, hvorvidt der er IT-support med i projektet – eller om det kan aftales ved siden af.

Læs også:  Køberrådgivning: Sådan får du køberrådgivning online

Hvis ikke det er muligt, findes der flere virksomheder, som tilbyder it-support og drift. Det er en god idé på forhånd at finde en virksomhed, som kan stå for it-supporten, såfremt der opstår behov for det. I mange tilfælde vil det være bureauet, der udarbejder løsningen, men der er også mulighed for at indhente hjælp fra et eksternt bureau.

#3: Prisen skal matche behovet

Det er vigtigt, at prisen matcher jeres konkrete behov. Derfor bør I hverken betale for lidt eller for meget, når I vælger en it-partner. Det kan eksempelvis være, at I vælger et bureau udelukkende på baggrund af prisen, men det bør I være påpasselige med.

I mange tilfælde vil løsningen ikke matche jeres konkrete behov, og derfor kan det ende med at blive en dyr fornøjelse. I stedet bør I vælge et bureau, som opererer i en prisklase, hvor I kan være med, en hvor I samtidig får en løsning, der matcher jeres behov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like