Google Market Finder: Ekspandér til udlandet med hjælp fra Google

Med Google Market Finder kan du få værdifuld indsigt i andre lande og markeder. Dem kan du bruge til at udarbejde en strategi baseret på data, når du skal ekspandere til udlandet. Læs mere om Google Market Finder herunder – og læs om en succesfuld og spændende case fra Danmark.

Det kan være vanskeligt at udvide sin forretning til udlandet, hvis ikke man har indsigt i de markeder, man vil udvide til. Det betyder imidlertid ikke, at det er umuligt – slet ikke, hvis man anvender et værktøj som Google Market Finder.

Med Google Market Finder, som i øvrigt er en gratis service fra Google, kan du få hjælp til at identificere de markeder, der er mest profitable for den service eller de produkter, du tilbyder. Du kan samtidig planlægge din marketingindsats, så du får succes med at indtage nye markeder med Google Ads.

Hvad er Google Market Finder?

Hvis du nogensinde har overvejet at udvide din virksomhed, så den ikke bare dækker Danmark, men har kunder i hele verden, er Google Ads i mange tilfælde en nødvendighed – i hvert fald hvis du har en webshop.

Det kan naturligvis lade sig gøre uden Google Ads, men med Googles annonceringsplatform, får du nemmere ved at erobre markedet, da du kan få din webshop eksponeret på søgninger, der er relevante for de produkter eller ydelser, du tilbyder.

De fleste mennesker bruger efterhånden nettet hver dag. Det betyder, at du har uendelige muligheder for at ramme internationale kunder med dine annoncer. Det kan dog være vanskeligt at vurdere, hvilket marked du skal satse på, når du kan vælge mellem alle lande i verden.

Case: AndLight.dk

AndLight.dk er en dansk webshop, der sælger eksklusive lamper til konkurrencedygtige priser. Virksomheden, både sælger til B2B og B2C-segmentet, har eksisteret siden 2008. I 2012 besluttede de sig for at ekspandere til udlandet, og den dag i dag findes de i mere end 10 forskellige lande i hele verden – blandt andet ved hjælp at Google Market Finder. Du kan se hele casen om AndLight her.

Læs også:  Streamingtjenester: Bedst i test 2020 – Oversigt og guide
Med Google Market Finder kan du få værdifuld hjælp, når du skal udvide din forretning til nye markedet i hele verden.

Sådan fungerer Google Market finder

Med Google Market Finder er det dog ingen hindring. Her kan du få vigtige indsigter i forskellige markeder, hvilket kan hjælpe dig med at udvælge de markeder, der har bedst potentiale til at give det højeste afkast for netop din forretning. Herunder får du en introduktion til, hvordan værktøjet virker.

#1: Find de mest lovende markeder

Market Finder viser de lande, der er mest lovende for din forretning. Det gør den baseret på den anslåede interesse for det produkt eller den service, du tilbyder. Herudover tages der højde for konkurrence og andre faktorer, der har indflydelse på, hvordan din forretning potentielt vil klare sig i disse lande.

Du får samtidig værdifuld indsigt i, hvordan forbrugerne handler i de forskellige lande, så du har nemmere ved at planlægge dine annoncer – og du får i øvrigt også et estimat på, hvad det vil koste at køre annoncer på de markeder, du bliver foreslået.

#2: Læg en strategi for annonceringen

Når du har valgt det/de marked(er), du vil forsøge dig på, kan du anvende Market Finders værktøjer, guides og øvrige ressourcer til at planlægge din eksekvering. Du kan eksempelvis læse, hvordan du målretter dine annoncer inden for et bestemt geografisk område, hvordan du forholder dig til internationale transaktioner, organiserer fragtmuligheder og andre logistiske aspekter af dét at sælge til udlandet.

#3: Nå ud til nye kunder

Udover at hjælpe dig med at vælge det rigtige marked, strukturere logistikken og målrette dine annoncer, får du også hjælp til, hvilket sprog du skal anvende i dine annoncer, samt hvilke enheder dine potentielle kunder bruger i det pågældende land.

Læs også:  Top 10: De bedste internationale tv-serier, du kan streame lige nu

På den måde er det nemmere for dig at sikre, at du ikke bruger unødvendige annonce-kroner på kampagner, der alligevel ikke giver afkast, fordi du rammer forbi dine potentielle kunder.

#4: Mål din succesrate i Analytics

Selvom det ikke er noget krav, er det alligevel en god at måle din succesrate i Google Analytics. Du kan anvende Analytics til at optimere dine kampagner, når du ekspanderer til udlandet, så du er sikker på, at de performer optimalt.

Det giver dig en detaljeret indsigt i, hvem der anvender din webshop, hvordan de har fundet det, hvilke sider der besøges mest, hvor lang tid de besøger din side, hvor høj en bouncerate, du har, og så videre. På den måde kan du sikre, at den information, du har fået i Google Market Finder, stemmer overens med virkeigheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like