Herunder følger en række gode tips, som du med fordel kan gøre brug af, når du skal lancere dit nye tech-produkt.
#1: Start med at tease i god tid
Selvom der måske ikke er tale om et produkt, som i starten vil være lige så hypet som eksempelvis Apples eller Teslas produktlanceringer, er det en god idé at skabe noget positiv omtale i god tid. Det kan du gøre på flere forskellige måder, men først og fremmest bør du sikre dig, at dem, der er interesseret i produktets launch, har mulighed for at holde sig opdateret.
Opret en nyhedsbrevsliste, hvor dem, der er interesseret, har mulighed for at signe sig op. Det kan eventuelt være på en midlertidig landingsside, som fortæller om dit kommende produkt samt de mange fordele, der er forbundet hermed.
#2: Vælg det rigtige produktnavn
Det er vigtigt, at dit produkt har det rigtige navn, da det har en direkte indflydelse på, hvor populært produktet bliver. Hvis ikke produktet har et navn, som klinger godt, og som formår at skabe noget hype omkring produktet, vil det have mere vanskeligt ved at opnå en bestemt status blandt forbrugerne.
Hvis du har svært ved at finde på et passende produktnavn, kan du hyre eksterne konsulenter til at hjælpe dig. Et godt eksempel på en virksomhed, der kan hjælpe dig med at finde på et godt produktnavn, er Kickass.
#3: Timingen er essentiel
Ligegyldigt, hvilket produkt du vil lancere, er timingen altafgørende for, om produktet får succes. Der er samtidig en lang tradition hos producenter i forhold til lancering af deres produkter. Det ser du eksempelvis hos smartphone-producenter, der som regel udgiver nye produkter i september, som da også har fået kaldenavnet techtember på grund af de mange produktlanceringer.
Herudover kan det betale sig at lancere et produkt op til julehandlen, hvis der er tale om et B2C-produkt, der henvender sig til den private forbruger. Er der tale om et B2B-produkt, SaaS-produkt eller lignende, er grænserne for, hvornår du bør lancere produktet, mere flydende.
#4: Sørg for at markedsføre produktet
Alt for mange bruger lang tid på at udarbejde, teste og lancere et produkt, uden at gøre sig væsentlige tanker om, hvordan det skal markedsføres, når først det rammer markedet. Det er ærgerligt, for en stor del af den succes, et produkt opnår, findes i markedsføringen.
Hvis ikke du selv vil stå for at markedsføre produktet, kan det være en god idé at hyre en konsulent eller et bureau, der kan bistå dig i processen. Gå i gang i god tid, så alt er forberedt, når produktet lanceres, hvis du vil have de største forudsætninger for at opnå succes.