Værktøj til mere effektivitet på arbejdspladsen

I denne artikel får du et værktøj, som kan være med til at forbedre effektiviteten og arbejdsgangen på arbejdspladsen. Du er måske leder eller afdelingsleder og kan derfor være med til at implementere denne på din arbejdsplads. Der er tale om PDCA-modellen, men hvad er Plan-Do-Check-Act (PDCA) modellen, og hvad kan den bruges til? Det er det, du får svaret på, hvis du læser med lidt endnu.

Hvad er Plan-Do-Check-Act (PDCA) modellen?

Det er et værktøj, som kan bruges til at forbedre processer på arbejdspladsen. Hvis man følger Plan-Do-Check-Act (PDCA) modellen, er tanken, at man kan undgå at lave den samme fejl flere gange. Det er en forholdsvis lige til model, men til trods for det, hjælper den stadig med at opnå de bedste resultater, hvis man arbejder med den gennem længere tid.

P = plan

Dette er det første trin i modellen. Her handler det om at finde et mål, man gerne vil nå – det kan også være en udfordring, som skal løses. Det er vigtigt at alle i afdelingen er klar over, hvad målet er, hvilke ting der skal til for at opnå det, samt hvornår målet er nået. De klare linjer gør, at alle kan arbejde hen mod det samme mål.

D = do

Det er i denne fase, at målet skal nås – det er altså her, der skal handles. Du må dog ikke være i tvivl om, at der godt kan ske uforudsete udfordringer på vejen, som gør, at der skal omstruktureres noget.

C = check

I denne fase evaluerer man på ens “do”. Man tjekker altså op på, om man har nået de mål, man har sat sig. Det kan eksempelvis være ved at sammenligne de egentlige resultater med det, man havde ønsket i første omgang. Denne del er vigtig i Plan-Do-Check-Act (PDCA) modellen, da den medvirker til, at man ikke arbejde i blinde.

Læs også:  Hvilken bil skal jeg vælge?

A = act

Med act menes der, at man skal lave nye mål og tiltag ud fra de resultater, man allerede har evalueret på. Man er blevet klogere gennem den “tidligere proces”, hvilket gør, at man kan lave nogle nye tiltag, som kan hjælpe med at nå nye mål. Hvis man gentager modellen flere og flere gange, vil man opnå bedre resultater på længere sigt.

Forhåbentlig er du blevet en smule klogere på hvad Plan-Do-Check-Act (PDCA) modellen er. Du skal huske, at du altid kan læse mere om den, hvis du tænker, at den lyder spændende. Det er i hvert fald et godt værktøj at implementere i næsten alle aspekter på arbejdspladsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like